Als onderdeel van de hoogtestage in Italië 2011 opgenomen in het rondeboek: de gevreesde Monte Zoncolan.
Lees de verhalen op ClimbByBike en als je dan nog niet wit om de neus ziet, Google dan eens op commentaar van de profs. Damiano Cunego bijvoorbeeld: ‘De Monte Zoncolan is geen hel, is geen monster. Het is nog veel erger dan dat…’!
Verslag hier (bikerebel.com, Engels)
Ovaro
Vanuit Ovaro is de klim “slechts” 10,5 kilometer lang, maar wel met 1.210 hoogtemeters (11,5% gemiddeld)…
De steilste kilometer is gemiddeld 16,5% en de steilste stukken gaan aan 22%. Laat je niet foppen door het “gelijkmatig” (steile) profielplaatje – steeds als je denkt dat het niet erger kan, of als je even op adem hoopt te kunnen komen, krijg je weer een nieuw onmogelijk stukje.
Alleen tussen 8,5 en 9,5 kilometer – het stukje met de galerijen – kun je even bijkomen voor de laatste steile 800, 900 meter tot de top. Als je denkt daar dan even lekker in een uitspanning van een welverdiende versnapering te kunnen genieten, kom je bedrogen uit: er is niks te beleven…
Ik waagde mij in 2011 dus aan deze beklimming, nadat ik 3 uur in de auto had gezeten én het inmiddels – net voor één uur – dik over de 30 graden was. Dit is dan ook de enige beklimming – tot dusver – waarvan ik meerdere keren dacht dat ik het niet zou halen…
Voor de Giro van 2015 heb ik nog wel overwogen om een nieuwe poging te wagen om de Monte Zoncolan – beter voorbereid – te beklimmen, maar ik heb daar uiteindelijk wijselijk vanaf gezien.
Sutrio
Op het oog iets minder idioot is de klim over de oostelijke flank vanuit Sutrio – 1.200 hoogtemeters in 13,2 kilometer en dat is “maar” 8,9% gemiddeld.
Echter, zoals je kunt opmaken uit de profielkaart, zit in deze beklimming van de Monte Zoncolan totaal zo’n 3 kilometer praktisch “vlak”…
Als je die buiten beschouwing laat, worden de hoogtemeters dus voornamelijk overwonnen in de overige 10 kilometer, oftewel net zo belachelijk steil als de klim uit Ovaro.
En in tegenstelling tot die klim, zul je hier vooral de laatste 3 kilometers flink op je tanden moeten bijten, want de gemiddelden per kilometer komen daar niet meer onder de 13%.
Profiel op ClimbByBike.com